Over Natuurlijkgoedkoop.nl
Natuurlijkgoedkoop.nl is begin dit jaar opgericht door 2 vrienden uit Leusden. We liepen al een tijdje met het idee rond om een webwinkel in biologische en natuurlijk producten te beginnen. Om te peilen of er daadwerkelijk behoefte is aan ons initiatief zijn we ook een blog gestart onder de naam Puretail. Begin maart was daar ons eerste eerste blogpost te lezen. Ongeveer op dat zelfde moment zijn we begonnen met een twitter account met de naam Puretail.
We zijn ook veel mensen gaan volgen op Twitter met tweets over biologische en natuurlijke voeding. Bij het lezen van deze tweets vielen ons een aantal dingen op:
- biologisch leeft onder de twitteraars;
- veel mensen eten biologisch;
- er zijn veel leuke biologische initiatieven;
- er wordt steeds meer biologische en natuurlijke artikelen gekocht
- veel mensen associëren biologisch eten nog steeds met duur.
Propositie
Ook hebben we gekeken naar diverse online initiatieven. Op basis van deze informatie zijn wij van mening dat we dit een stuk beter kunnen doen. Zodat we natuurlijke en biologische levensmiddelen toegankelijker maken voor een grotere Nederlandse doelgroep.
De productiekosten voor biologische voeding zijn hoger dan de kosten voor niet biologische, massaal geproduceerde voeding. Dat komt ook tot uiting in de consumentenprijs. Het aanbieden van biologische voeding tegen een soortgelijke prijs als van massavoedsel lijkt dan ook haast onmogelijk. Toch is dit nu net een van de doelstellingen die we willen realiseren.
Ook bij biologische producten worden veel artikelen uiteindelijk weggegooid. Dat kan diverse redenen hebben:
- Er zijn te veel artikelen ingekocht;
- De THT-datum is wat korter;
- Een winkelier die failliet gaat;
- Artikelen in een doos met een gedeelte breuk
- etc
In deze gevallen is het vaak ‘goedkoper’ om de producten weg te gooien dan om ze opnieuw, tegen een lager tarief, te vermarkten. Hierbij wordt natuurlijk de reeds gemaakte footprint van deze producten gemakshalve even vergeten. Dat vinden wij zonde en wij vinden dat deze producten gewoon hun weg naar de consument zouden moeten vinden.
Uiteraard doen we dat tegen een scherpe prijs. Dat kan omdat we als webwinkel lagere algemene kosten hebben en omdat we veelal producten verkopen die niet passen in het proces van een reguliere winkel. Het voordeel loodsen we ook weer zoveel als mogelijk aan u door. We hebben maar een kleine marge nodig om een gezonde bedrijfsvoering te hebben en de rest vertalen we naar een lagere prijs voor u!
Nadeel in dit bedrijfsmodel is dat we niet, zoals in een fysieke biologische winkel, altijd alle producten op voorraad kunnen hebben. Bekijk het een beetje als dagverse producten in een houdbaar jasje: we kopen wat de markt ons biedt en bieden dit aan zolang het voorradig is. We hebben het dan overigens over honderdduizenden producten per jaar, maar het kan dus zijn dat het ene product op dat ene moment net niet in ons magazijn staat. Maar als het product wat u zoekt er wel staat, dan staat het er ook voor een hele lage prijs en we raden u dan ook aan om gelijk een voorraadje tegelijk in te kopen.
Op basis van bovenstaande hebben we onze missie en visie opgesteld:
Missie:
Hierdoor wordt de toegangsdrempel voor de consument verlaagd, met als gevolg dat dit aanvullende kanaal een vliegwiel functie krijgt voor de markt van biologische producten. Uiteindelijke doelstelling is om de meest betrouwbare online partner voor biologische voeding te worden.
Visie:
En wel op de volgende gebieden:
- betrouwbaarheid
- klant tevredenheid
- herhaal aankopen
- prijs
- omzet